۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
تعداد بازدید: ۴۵۴۵۴۱
دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: با توجه به صادرات و قابلیت ارز آوری آبزیان، تولیدکنندگان و دولتمردان ترجیح بر صادرات این محصولات دارند که همین امر موجب کاهش عرضه داخلی و افزایش قیمت  می شود، اما ما پیشنهادی را برای کاهش قیمت به وزارتخانه داده‌ایم.
کد خبر: ۳۵۷۵۴

ماهی

مسیر سخت جایگزینی ارز صادرات برای واردات

علی اکبرخدایی، دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران  در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، با اشاره به پیچیدگی تخصیص ارز برای واردات گفت: در قانون آمده صادر کننده می‌تواند با ارز حاصله واردات خود را انجام دهد و اگر وارد کننده شخص دیگری باشد باید با استفاده از ارز صادر کننده واردات خود را انجام دهد که این انتقال نام در بانک مرکزی پچیدگی‌های خودش را دارد. به همین علت صادرکنندگان برای رفع این مانع نام وارد کننده را به عنوان صادر کننده ثبت می‌کنند تا واردات راحت‌تر انجام شود، اما این باعث به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود، به عنوان مثال صادرکننده برتر همان وارد کننده می‌شود. برای رفع این موانع پیشنهاداتی را به وزارت جهاد داده‌ایم و منتظر پاسخ مسئولین هستیم.

 

خدایی با اشاره به میزان صادرات نه ماهه سال ۱۴۰۲ گفت:  وزن صادرات در سال 1402، 146030 و 1401 132578 تن به ترتیب با  ارزش 263724755  و 259247000 دلارانجام شده است و در این جدول آمار میگو، کنسرو و ماهیان حرام گوشت نسبت به سال گذشته کاهشی بوده است.

بیشتر بخوانید: ۱۰۰درصدصادرات خوراک آبزیان دست اتحادیه است|رشد تولید نیاز به تغییرات رویکردی دولت دارد+فیلم

 پیشنهاد اتحادیه تولید و تجارت آبزیان برای کاهش قیمت ماهی شب عید|  حمایت از تولید نباید با جیب مردم باشد  +جدول صادرات 9 ماهه

 

قابلیت ارزآوری شیلات موجب کاهش عرضه داخلی شده است

دبیر اتحادیه با اشاره به اینکه افزایش قیمت ماهی باعث می‌شود مردم از حق طبیعی استفاده از پروتئین های دریایی ارزان قیمت دور شوند، بیان کرد : انتقادی درباره بالا رفتن قیمت ماهی در بازار از سمت مردم و رسانه ها می‌شود که بحق هم هست، اما باید توجه کرد تمام نهاده‌های تولیدی رشد قیمت داشته‌اند، ولی با توجه به صادرات و قابلیت ارزآوری بالا، هم تولیدکنندگان و هم دولتمردان ترجیح شان صادرات این محصول بوده که همین امر موجب کاهش عرضه داخلی و افزایش قیمت  می‌شود.

 

پیشنهاد اتحادیه تولید و تجارت آبزیان برای کاهش قیمت ماهی شب عید|  حمایت از تولید نباید با جیب مردم باشد  +جدول صادرات 9 ماهه

دولت در کنار حمایت از تولید باید از مصرف کننده هم حمایت کند

 علی اکبر خدایی با بیان اینکه برای تعادل بازار باید میزان عرضه با تقاضا برابر باشد، تصریح کرد: به عنوان مثال ماهیان گرمابی و  قزل‌آلا 24 هزار تن صادرات داشته که طبیعتاً این مقدار از دسترس مردم خارج شده. اما پیشنهاد ما این است که  با در پیش گرفتن استراتژی مناسب مقداری از ارز همین صادرات را واردات ماهیانی مثل تیلا پیلا داشته باشیم، ولی بعضا در قالب حمایت از تولید داخلی با واردات مخالفت می‌کنند. به عنوان مثال پرورش دهندگان معترض می‌شوند که اگر این ماهی وارد شود قمیت ماهی کاهش می‌یابد در حالی‌که دولت همانطور که باید از تولید داخل حمایت کند باید از مصرف‌کنندگان هم که مردم هستند، حمایت کند. نمی‌شود بگوید مردم بیایید برای حمایت از تولید، ماهی گران بخرید تا من از تولیدکنندگان و پروش دهندگان ماهی حمایت کنم و در اصل مردم سوبسید حمایت را با گران خریدن پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: حقیقت محض است که ما به توسعه اقتصادی دریامحور نگاه کلیشه‌ای داشتیم|بررسی موانع توسعه اقتصاد دریامحور در شورای صنایع دریایی

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران خاطر نشان کرد: ما پیشنهادات خود را به وزارتخانه داده ایم تا برای تامین ماهی شب عید، با همان ارز حاصل از صادرات مقداری ماهی وارد  شود تا تعادل و بازار داخلی حفظ گردد و قیمت ماهی افزایشی نشود و تمام مردم به غذای سالم دسترسی داشته باشند.

 

برچسب ها: #سازمان شیلات ایران پرورش میگو #آبزی پروری پرورش ماهی آبزیان مردم رسانه ها انتقاد صادرکنندگان #ارزآوری کاهش قیمت ها افزایش دولتمردان جیب مردم
ارسال نظر
آخرین اخبار